Salvador en Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Salvador en Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Salvador en Rio

Door: Chris&Tijn

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

29 Februari 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo allemaal!

Op za 18 feb zijn we van Brasilia naar Salvador gevlogen. De taxi bracht ons naar het centrum maar kon niet helemaal bij het hotel komen. Dus wij met onze rugzakken door de drukke carnavalsstraat, op zoek naar ons hotel. Even aan politie gevraagd en we waren er zo. Het hotel lag in een rustige straat die uitkwam op een doorgaande weg met plein en podium, waar het de hele carnaval druk is geweest met wagens en mensen en muziek. Tassen gedropt en meteen maar even gaan kijken. Druk en gezellig! En handig dat we het daar konden vieren en in het hotel naar de wc konden. Hoefden we het niet zoals de rest van de mensen in onze straat te doen!
Het hotel was niet geweldig, zo'n kamer die je ook per uur kunt huren, denken we. Maar verder best netjes en lekker eten.
Carnaval hebben we hier echt 'beleefd' met de lokalen samen en niet alleen 'gezien'. Er waren geen mooie praalwagens, alleen wagens waar muziek op werd gemaakt en waar wat mensen op stonden, waaronder soms toeristen. Iedere 'bloco' (wijk) had zijn eigen shirtje / outfit en er liepen dan heel veel mensen van 1 bloco achter zo'n wagen aan. Er waren 2 populaire wagens met bekende zanger / zangeres. Iedereen stond te dansen op straat en mee te zingen. Het swingde echt! Er waren 2 routes waar de wagens reden en 1 ervan kwam vlakbij het hotel, de andere bij het strand hebben we niet gezien. Geen idee of dat andere wagens waren.
In het oude centrum Pelourinho (klinkers, kerken, gekleurde huisjes, kei mooi!) liepen loopgroepen muziek te maken. Iedereen drinkt bier en de kids spuiten schuim naar elkaar. Goed sfeertje! Iedere avond 'bij ons om de hoek' andere mensen leren kennen en veel gelachen en gedanst. En een menneke van 8 de hersens ingetimmerd met een opblaashamer (deed ie ook bij ons), hij was helemaal weg van Chris en vroeg of ze mee naar het hotel ging (vroeg rijp hier??!!??), het was het zoontje van een medewerkster van het hotel.
Carnaval duurde hier ook van za t/m di en de laatste avond ging de muziek door tot 5 uur in de ochtend terwijl we al om 12u in bed lagen! Herrie! Wo en do nog wat van de stad bekeken. Kerken waren do pas weer open. 1 Hele mooie met binnen ALLES van goud! Men was nog alles af aant breken van carnaval. Veel gebouwen en standbeelden ed. waren nog ingepakt met planken van ong. 2m hoog, tegen plas en vandalisme waarschijnlijk. De stad stonk enorm tijdens en na de carnaval!
Nog even lekker naar het strand geweest in de wijk Barra. Heerlijk.

Op donderdag vlogen we 's avonds naar Rio. We waren ruim op tijd op het vliegveld. Even koffietje doen: Chris sprong op en schreeuwde het uit door gloeiendhete koffie die ze over haar rug kreeg, door een ober!!!
Temidden van het grote terras dat vol zat, flink staan janken van de pijn. De ober gooide er een flesje water overheen. Toen met een vrouwtje naar de wc. Zij ging het wat afdeppen. Chris vroeg of er een EHBO was. Er stonden inmiddels 10 dames naar haar rug te kijken... toen naar de EHBO. Even gedoucht, toen moest het afkoelen, het brandde enorm! Het waren 1e graads (erg rood) en 2e graads (blaren) verbrandingen. Ze hebben er wat gel op gesmeerd en 2 prikken in de billen tegen de pijn. Tijn heeft een nieuw shirt gekocht. De dame van het restaurant bleef er de hele tijd bij. Ze vroeg (via de arts die wat engels sprak) of we aangifte wilden doen of het restaurant wilden aanklagen of iets betalen? Dus ze hebben het shirt betaald en 2 nieuwe koffie...De manager en ober hebben ook nog hun excuses aangeboden.
Alles bij elkaar duurde dat een uur en we haalden het vliegtuig gelukkig nog.
Erg lastig met zitten, liggen, tas dragen etc. Gelukkig blijkt Tijn een goed verzorger en pakezel :-).
Inmiddels begint het al wat te genezen.

Van vrijdag tot vandaag, woensdag, hebben we de stad Rio bekeken. Het is ontzettend warm hier. We zijn de suikerbroodberg op geweest met een kabelbaan. Mooi uitzicht. Van hieruit gingen er ook helicoptervluchten (niet gedaan). Er zaten kei leuke kleine aapjes (zie de film Rio).
We zijn de berg Corcovado op geweest waar Cristo Redentor op staat (het bekende beeld van Jezus met gespreide armen). Weer mooi uitzicht! We wilden het park Tijuca in (enorm groot) en wat trails lopen en wildlife spotten, maar na 2 uur op zoek naar waar de juiste bus vertrok, een metrostation dat open was, of een taxichauffeur die wist waar de ingang was, hebben we het maar opgegeven :-( en zijn we naar Copacabana Beach gegaan. Ok leuk!
Gister nog ff bijgekleurd op Ipanema Beach (Chris met shirt aan onder de parasol op een bedje). Hoge golven, mooi! De Carioca's (Rio inwoners) stonden ballen hoog te houden en voetvolley te doen etc. Helaas geen Capoeira.
Door wijk Santa Teresa gelopen (heuvelachtig met mooie huisjes en uitzichten), walking tour door het oude centrum gedaan. Lapa is het uitgaanscentrum en hier heeft Tijn nog bij de ingang gestaan van een Soulfly concert. Welkome afwisseling qua muziek :-). Hier kwam nog een carnavalsstoet voorbij. Op het strand van Leblon was een podium en muziek, hier hebben we op een berg op een terras gezeten waar we mooi overzicht hadden. De mooiste praalwagens (finalisten) gingen hier op za. voor de laatste keer naar/door het Sambadromo. Dit is een lange straat met tribunes ernaast (ontwerp Oscar Niemeijer). Hier moest je kaartjes voor hebben, erg duur en al uitverkocht. We hebben wel de wagens in de straat zien staan, heel mooi, niet te tippen aan die in Nld! We hebben hier dus geen skôn vrouwkes in miniscule kledij gezien (behalve op het strand in bikinitjes).

Al met al wederom een heel mooie en indrukwekkende reis!!! Vanavond nog een lange reis naar huis...

Hasta pronto!!
Liefs Tijn en Chris

• 29 Februari 2012 - 16:57

Stertje:

Goeie reis naar huis!

• 29 Februari 2012 - 21:09

Pa En Ma:

dit was jullie laatste mailtje nemen we aan. Vannacht jullie laatste nacht in Brazilie. Morgen gezond op en goede reis naar huis. Welkom thuis.Tot morgen.
    Pa en Ma.

• 29 Februari 2012 - 21:31

Marie-Anne:

Ha Tijn en Chris, heb weer genoten van jullie verhalen! Net ook pas Iguazu gelezen. Ik vond de Argentijnse kant ook het mooist maar wij hebben eerst de Braziliaanse kant gedaan en dan wordt het alleen maar beter.

Jullie hebben Rio meegemaakt zoals het echte Rio met zon;-). Wij moeten echt nog een keer terug naar Rio want ik wil het Christesbeeld ook kunnen zien haha. Fijne terugreis en ik kom graag de foto's eens bekijken. X