Iban longhouse - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Iban longhouse - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Iban longhouse

Door: Chris&Tijn

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

09 September 2010 | Maleisië, Miri

Hee hallo!
Vanuit Sibu hebben we de boot naar Kapit genomen, het binnenland in. In Sibu regent het continu en hadden we een hotel met douche en toilet in 1, waar je dus net naast de wc kunt staan om te douchen. In Kapit hebben we op het politiebureau gevraagd naar een gids die in een longhouse woont, en ook agent is, om ons mee te nemen naar zijn huis (Iban stam) en voor een jungle tocht. Deze gids stond vermeld in het reishandboek, maar het was nogal een zeverzak en moest werken dus liet zijn vrouw de jungletocht begeleiden met wat kids. We verwachtten eigenlijk een houten longhouse maar die zijn er niet veel meer. Deze was van beton, door hemzelf gebouwd en was kei luxe en modern. Groter dan ons huis met breedbeeld tv en auto voor de deur en al. Het was eigenlijk gewoon een rijtjeshuis. Alleen hebben al die woningen 1 lange veranda voor het huis waardoor het meer 1 longhouse lijkt. Met de buren aan de tuak gezeten (zelfgemaakte rijstwijn) en Tijn heeft met de buurtkids gevoetbald. 's Avonds kregen we onder andere schildpad voorgeschoteld. Die had ie een stuk of 10 in eigen tuin zitten. Een vreemd soort met raar hoofd. Was wat taai. Volgende dag de jungle in met een longboat (lang smal houten bootje) met 4 kids die zaten te zingen. In een zijriviertje konden we niet verder door een omgevallen boom, dus gingen we te voet verder met de moeder des huizes voorop met groot kapmes, daarmee maakte ze een pad voor ons (cool! Echt survival!). Door de rivier gewaad, al visnetten spannend voor de terugweg. Onderweg werd bamboo gekapt om later het eten in te stomen boven een vuurtje. Eten bestond uit vers gevangen visjes, groenten geplukt langs de kant (soort varenblad, die hadden we al eerder gehad), schaaldiertjes die je uit de schaal moest zuigen en meegebrachte rijst en vlees uit blik. Was goed te eten en erg leuk om te zien hoe ze dat doen. We kwamen flink onder de modder terug maar het was zeer geslaagd!! Toen terug naar Kapit en vandaar de boot naar Sibu. Onszelf getrakteerd op een luxe hotel en volgende dag een busreis van 7,5 uur naar Miri. Daar zitten we nu.

Volgende keer meer verhalen, we gaan een paar dagen de jungle en caves in enzo....

Daaaaaag allemaal.
Groeten T&C

ps. volgende keer proberen we foto's toe te voegen

• 10 September 2010 - 07:50

Frans En Mariet:

het zijn zulke spannende verhalen, wij hangen aan jullie lippen!
    groetjes pap en mam

• 10 September 2010 - 08:53

Marie-Anne:

Ha wereldreizigers,

Gaaf om jullie verhalen te lezen! Wij zijn vorig jaar ook in Maleisie geweest en ook de Jungle in gegaan. Wij hadden daar heel veel last van 'leeches' of te wel bloedzuigers... Heel veel plezier en ik kijk al uit naar de volgende verhalen. xxx