Nog meer schildpadden - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Nog meer schildpadden - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Nog meer schildpadden

Door: Chris&Tijn

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

04 Oktober 2010 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hoihoi,

Ten eerste: allemaal hartelijk dank voor de felicitaties! Pa & ma: Helaas voor al die zieke mensen, wens ze maar beterschap van ons! Tijn heeft een duikcursus gedaan en is geslaagd!
Verder alles goed hier. We zijn naar Turtle Island geweest. Op 't strand liggen lamballen en 's avonds komen daar de schildpadden het strand op om een gat te graven en gemiddeld zo'n 90 eieren in te leggen. Wij mochten mee kijken tegen de tijd dat ze ze bijna allen had gelegd, ze is dan in een trance. Daarna gaat ze terug de zee in en haalt het personeel van het Park de eieren weg om ze veilig en afgeschermd ergens anders onder het zand te stoppen (bescherming tegen de varaan, uil en andere dieren die ze lekker vinden).
We kregen te zien hoe ze ze in een ander gat in de grond stoppen. De kleintjes komen na een paar weken uit het ei, kruipen dan in 4/5 dagen naar boven en komen dan uit in een kooi van gaas. Personeel haalt ze hieruit en zet ze uit bij de zee, wat wij ook mochten aanschouwen. Kei schattige beestjes, die zijn echt heel klein. Een klein percentage hiervan overleeft het. De moeder komt niet terug naar het eiland dus ze moeten het alleen zien te redden.
Heel mooi om te zien allemaal.
Vanuit Sandakan weer de mooie route terug genomen richting Kota Kinabalu. Uitgestapt bij de Poring Hot Springs, met warmwaterbaden, een tropische tuin, vlinder en orchideeentuin die beide gesloten waren (helaas is het niet het seizoen voor de bloemen) en Jackie de Orang Oetan konden we aanraken en mee op de foto. Dit is een wilde aap die inmiddels zo gewend is aan mensen, dat ze daar vaak verblijft. Al gaat ze 's nachts de jungle in en blijft ze soms wel een maand weg.
Erg leuk! Lekker een privebad gehuurd voor een uur. Naar de waterval gelopen.
Volgende dag naar een rafflesia bloem wezen kijken (afspraak gemaakt met een mannetje die moest bellen of er iets in bloei stond). Deze was niet 1 meter doorsnee, want het was de 2e dag dat ie open was. Deze bloemen staan maar 5 dagen in bloei dus geluk dat we er 1 konden zien.
Dus weer een paar highlights gezien van dit land!
Nu zitten we weer in KK, waar we nog een dag gaan snorkelen bij een eilandje voor de kust en dan hebben we hier nog een dag voordat we terug vliegen naar Singapore.
Jammer genoeg hebben we nog maar een week...

Tot de volgende en laatste keer!
Groeten T&C

• 04 Oktober 2010 - 10:26

Rieneke:

Hey Tinus,

Sorry dat ik gisteren niks heb gestuurd maar ik was de hele dag oop pad met ons Ingrid, die is nu 8 maanden zwanger en dat gaat helemaal niet goed, ziekenhuis in en uit...aangezien sms'en geen zin heeft heb ik dus niks gestuurd...
    Alsnog VAN HARTE GEFELICITEERD!! Maak ik wel goed als je terug bent! Iig staat PSV weer waar ze horen, nl bovenaan...Geniet er nog van en tot gauw XX

• 04 Oktober 2010 - 18:38

Ad En Mieke:

eerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. het gaat jullie heel erg goed maar aan alles komt een eind ook aan jullie vakantie. Geniet ook van singapore want dat is ook heel verrassend mooi, zoals litle china en india en de prachtige tempels. Met mieke gaat het een heel stuk beter nu ze thuis is. groetjes ad en mieke

• 05 Oktober 2010 - 08:05

Stertje:

Alsnog gefeliciteerd! Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Nog máár een week?? Wat hebben jullie het toch zwaar... ;)

• 05 Oktober 2010 - 09:11

Daan:

Hoi Chris & Tijn,
    Nog steeds geweldig, al die verhalen. Tijn, je hebt je verjaardag wel op een heel speciale manier gevierd, gaaf hoor.
    Ben benieuwd naar de foto's bij die verhalen. Hoeveel tijd moeten we reserveren? Dan plannen we snel een gezellig avondje voor al die verhalen.
    Jammer voor jullie dat het weer bijna voorbij is, maar gelukkig voor ons dat jullie weer naar Nederland komen! Ik kijk toch wel uit naar jullie terugkeer.....
    Geniet er nog van de laatste week!
    Veel liefs, X Daan

• 08 Oktober 2010 - 09:27

Frans En Mariet:

Wij zien jullie lekker t eerst! en wel maandag in Dusseldorf.
    Goeie reis terug en breng vooral veel foto s mee, en een rugzak met zon. Dikke knuffel van ons.

• 09 Oktober 2010 - 10:05

Anouk, Tuur & Daan:

Hey Chris & Tijn,

T zit er weer op. Snel gegaan of toch eigenlijk niet? Jullie hebben je tijd in ieder geval super goed besteed. En volgens ons er alles uitgehaald.
    Een heel goede terugreis, en we zien jullie snel.
    X van ons X