Kathmandu e.o. - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Kathmandu e.o. - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Kathmandu e.o.

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

20 December 2013 | Nepal, Sauraha

Namaste!!

Hier dan eindelijk een bericht van ons...
Het begon goed op vrijdag de 13e met vertraging van 4 uur in Amsterdam!
Na een vlucht van ong. 11 uur met overstap in Istanbul (en waar Chris gelukkig op 3 stoelen kon liggen), kwamen we in Kathmandu aan om 11 uur za.ochtend. Die dag hebben we wat gerust en een rondje gelopen door de toeristenwijk Thamel.
Even de kenmerken van dit land, deze stad en/of de mensen hier:
Kathmandu is gehuld in een dikke laag smog, wat erg jammer is omdat je dan de Himalaya niet ziet. Het verkeer krioelt hier kris kras door elkaar, ze hangen aan een stuk door op hun claxon, motoren komen uit de smalste steegjes en het is een wonder dat we geen enkel ongeluk hebben gezien. Ook lopen er overal koeien en geiten en honden op straat.
De mensen lopen veelal met een mondkapje voor, degenen zonder rochelen de boel bij elkaar en spugen op straat. Er zijn hier onnoemelijk veel kleine winkeltjes, dat men daar van kan leven!
Het is eigenlijk een grote chaotische bende!Maar wel mooi.
Het is hier tussen de min. 2 en max. 20 graden. En om 17:00 uur al donker! Men heeft amper verwarming of isolatie, in het hotel ook niet. Maar onder 5 lagen dekens was het goed te doen.

Dag 2 hebben we Kathmandu city bezocht, het centrale plein heet Durbar Square, zoals in ieder centrum. Erg mooi met tempels en stupa's. We hebben ook de (Boeddhistische) stupa Swayambunath bezocht, ook wel genaamd Monkey temple. Mooi uitzicht over de stad!

Dag 3 hebben we een auto met chauffeur gehuurd om ons naar Nagarkot te rijden, zo'n 2 uur rijden van de hoofdstad. Hier had je een mooi uitzichtpunt over de hoogste toppen van de Himalaya, prachtig!
Vervolgens zijn we naar Bhaktapur gereden, de best bewaarde middeleeuwse stad met wederom een mooi Durbar Square en leuke straatjes. Toen doorgereden naar Bungamati en Kirtipur. In deze dorpjes leek te tijd te hebben stil gestaan. Heel authentiek en vredig.
Het landschap onderweg was bergachtig met terrassen en hier verbouwde men veelal rijst en groenten.

Dag 4 zijn we met de minibus naar Pashupatinath gegaan. Hier stroomt de heilige Bagmati rivier langs en hier staat Nepals belangrijkste Hindu tempel. Men heeft hier ook burning ghats, dit zijn lijkverbrandingsplaatsen aan de rivier. Vanuit hier zijn we doorgelopen naar Bodnath, hier staat de grootste stupa van Azie. Boeddhisten komen hier naartoe om kloksgewijs rondjes eromheen te lopen en te bidden voor de alziende ogen van Boeddha.

Dag 5 zijn we met het minibusje naar Patan gegaan, een stad die aan Kathmandu vastgegroeid is. Hier is de mooiste Durbar Square met de meest indrukwekkende tempels en andere gebouwen.
In iedere stad hebben ze watertanks, een soort grote waterputten.
(kleren wassen, water halen etc). De gebouwen hebben prachtige reliefs, met de hand uitgesneden uit hout. Overal door de steden staan gebedsplaatsjes, soort kapelletjes maar dan anders. Hier bidden ze als ze langs komen en offeren ze dieren af en toe. En ze doen er een rode stip op hun voorhoofd. Hier naar het museum geweest.

Dit alles gebeurt dus voor 17 uur, daarna is het eten, douchen en vroeg naar bed, zodat we weer vroeg aan de dag kunnen beginnen om alles te zien!

Huishoudelijke mededeling: vanwege verloren foto's bij de vorige reis, willen we de foto's niet via deze pc uploaden, maar moet dat via mijn gsm, en het is maar de vraag of dat gaat lukken. Dit probeer ik vandaag of morgen. Lukt dit niet, dan vraag maar aan mensen met Facebook om foto's te kijken. ;-)

Groeten vanuit Chitwan National Park, hierover volgende keer meer.
Morgen reizen we naar Pokhara.

Tijn en Chris (beetje ziek al na 5 dagen, dit hadden we in India pas verwacht!)

• 20 December 2013 - 16:35

Jochen:

Mooi. Hier is het 25 graden (bij mij binnen) en ik ben vorige week ook goed ziek geweest, dus mocht je een verstopping oplopen (very unlikely) dan kan ik een cranberry sapje van harte aanbevelen! Have fun in Pokhara!

• 20 December 2013 - 21:00

Ad Aerts:

hoi, reizigers, het gaat jullie wel goed, en jullie gaan ook veel bekijken. Die tempels zijn schitterend , ook in thailand. Het weer ook goed??? let op met ongekookte groente, ze wassen ze in ,voor ons ,raarof vies water en daar kunnen we niet tegen. geniet maar lekker. groetjes ad en mieke

• 21 December 2013 - 16:25

Pa En Ma:

Heb jullie eerste mailtje ontvangen en lezen dat het goed gaat met jullie behalve de buikproblemen. Zie het heel te houden hè.jullie hebben al van alles gezien maar de luxe die jullie hier gewenst zijn ontbreken daar wel, maar daarvoor ben je ook op reis naar de andere kant van de wereld. Hier gaat alles goe de kerstboom staat en we zitten aan de kerststol. Ik mail vanaf de iPad want de computer kan ik niet openen.moeder leert het nooit hè. Groeten en kijk uit naar jullie volgende. Bericht. Pap en ma