Iguazu e.d. - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Iguazu e.d. - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Iguazu e.d.

Door: Chris&Tijn

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

18 Februari 2012 | Brazilië, Brasília

Ola amigos!

We´re back in Brazil!

En, al flink aant carnavallen daarzo?
Wij vanaf morgen als het goed is... Veel plezier iig, vat maar een pilske voor ons!

Vanaf Salta hebben we dus de nachtbus genomen naar Resistencia (13 uur) en vanaf daar zijn we meteen doorgegaan naar Posadas (5 uur), dat ligt in het oosten van Argentinië, tegen de Paraguayaanse grens. Vanuit hier wilden we een dagtocht doen naar het Nationaal Park Esteros de Iberá, de moerasgebieden in en wildlife spotten. Het was niet zo heel makkelijk te regelen, i.t.t. het westen vh land waar het overvloedig regende, was het hier al 2 maanden droog en konden we niet naar dat gedeelte vh Nat. Park wat het dichtste bij was. We moesten dus verder weg over een slechte weg, wat alleen te doen was met 4WD. Het hotel belde een mannetje, die zat vol de volgende dag, hij belde weer een ander mannetje... uiteindelijk konden we dus met nog een stel mee met de 4WD. De chauffeur zei dat ie rally coureur was geweest en dat was te merken! Hij stuurde de wagen makkelijk over, om en door bulten, gaten, stenen en los zand. De reis op zich was al de moeite waard hierdoor! Bij het plaatsje Carlos Pellegrini stopten we bij een camping, van hieruit deden we een boottocht van 2 uur door de moerassen. We zagen kaaimannen, veel en van dichtbij! Capibara´s (een soort groot knaagdier), verschillende vogels, 2 herten, een slang, een vosje (tam), aapjes...een groot succes dus!! Kost wa, maar dan hedde ok wa! :-)
De volgende dag zijn we met de bus over de brug naar de overkant gegaan, naar Encarnación in Paraguay. En daar weer een bus genomen naar de Jezuïten missies in Trinidad. Mooie oude ruïnes. Encarnación was de shopping stad waar iedereen goedkope elektrische apparatuur gaat halen e.a. dingen, dus op de terugweg stonden we in een gigantische file tussen de Argentijnen terug naar Posadas. We hebben geen stempel in het paspoort gekregen dat we Paraguay uit zijn gegaan, dus daar zitten we officieel nog.. haha! We hebben wel weer stempels van Argentinië en Brazilië, dus dat zit wel goed.

Toen hebben we de bus genomen naar Puerto Iguacu (Argentijnse kant vd watervallen). Op aanraden v.e. reiziger hebben we 's ochtends vroeg de bus genomen naar de watervallen, in het park het 1e treintje genomen naar het punt waar je de 'Garganta del Diablo' (keel vd duivel) ziet. Dus we hadden een paar minuten praktisch alleen zonder het massatoerisme. Het waaide nogal dus je werd behoorlijk nat. Behoorlijk indrukwekkend, maar mooier om vanaf een afstandje te zien. We hebben wat trails gelopen door de jungle met allerlei uitzichtpunten op de watervallen. Het zijn totaal 275 aparte watervallen met een lengte van bijna 3km. Supergaaf om te zien en te horen! Uiteraard hebben we een boottochtje gedaan om ze ook van onderen te zien en letterlijk tot op de onderbroek nat geworden!!! Was kei leuk! En zeer welkom want het kwik was inmiddels gestegen tot een graad of 35. We hadden ook een voucher voor een ander boottochtje boven over de watervallen waar je wat wildlife zou zien, maar het water stond te laag, was te ondiep, dus dat ging niet door. We konden ook nog met een bootje naar een eilandje tussen de watervallen. Je kon er zwemmen en wat trails lopen. Bij eentje zagen we zowaar een gordeldier!! Helaas wassie te snel weg voor de foto (z'n staart staat erop). Nog een trail naar een andere waterval gelopen waar je kon zwemmen. Onder de waterval gestaan. Heerlijk rustig daar. Verder was het int park superdruk met toeristen. Tijdens de lunch kwamen er coatí's snuffelen (soort wasbeertjes met lange staart en lange neus). Chris gooide wat brood om ze dichterbij te lokken voor de foto...dom dom dom, want deze waren (evenals makaken) uit op je eten en konden agressief worden. Één sprong op tafel en graaide met zijn handjes naar mijn broodje waar we om stonden te touwtrekken, hij had de kaas en een stukje brood, ik had de rauwe ham en het meeste brood...:-) en de volle beker koffie viel over Chris heen...:-(
Van 8u tot 18u daar doorgebracht, heel gaaf!
Volgende dag naar de Braziliaanse kant, hotel geboekt vlakbij het vliegveld en de watervallen. Het park hier was minder leuk, de trails die je kon doen, moest je extra voor betalen (naast de entree van 20 euro p.p) en je mocht er niet door het park lopen, moest met de bus. Behalve het stuk bij de watervallen, dat zat wel bij de prijs in. Vanuit hier was de Garganta heel indrukwekkend! Hier hebben we nog aapjes in de bomen gezien en een soort mouse deer en toucans in de bomen.
Later nog aant zwembad gelegen bij het hotel. 's Nachts om 4:30 taxi naar het vliegveld, gruwelijk afgezet natuurlijk. We vlogen naar de hoofdstad Brasilia, maar wel via Sao Paolo. Hier moesten we overstappen, ofwel: van het ene vliegveld naar het andere vliegveld. Hier hadden we 3 uur de tijd voor. Er stond een gratis bus van de vliegmaatschappij TAM voor dat ritje. Enorme file onderweg, dus we misten onze aansluiting. Hij was nog niet vertrokken maar we konden de bagage niet meer inchecken, het was echt te laat. We konden op de volgende vlucht van 1,5 uur later, maar daar moesten we wel alle taxen voor bijbetalen... Echt niet dus! Was niet onze schuld dat we te laat waren. TAM weet hoe lang je er van het ene naar het andere vliegveld over doet. Maar nee, die bus van hun was service, we hadden een taxi moeten nemen (al zou die volgens ons in dezelfde file staan). Maar omdat ze er toen achter kwamen dat er een ongeluk was gebeurd en de bus er daarom zo lang over deed (2,5 uur ong), hoefden we dan toch niet bij te betalen. Oef! Gelukt.

Aangekomen in Brasilia bij tourist info (zeer aardig en behulpzaam personeel die engels sprak!)gevraagd naar goedkope hotels, die waren er niet. Op internet gezocht en die prijzen waren beter dan wat zij hadden staan. Dus via internet geboekt (nog erg duur, 75 euro p.n.!).
Brasilia is in 1960 in 3 jaar tijd uit de grond gestampt, er moest een nieuwe hoofdstad in het midden vh land komen. Het heeft de vorm van een vliegtuig dus men spreekt over de 'vleugels' en 'cockpit' e.d. als men het over een bepaalde wijk heeft. De wijken zijn genummerd, nogal onpersoonlijke stad. Er zijn weinig stoplichten, dus er wordt goed doorgereden. Behoorlijke afstanden dus men doet alles met de bus. Trottoirs zijn er wel een aantal, maar die houden soms zomaar op. We zijn iedere avond in de shopping mall om de hoek gaan eten, want gezellige restaurants en bars weten we niet te vinden en we betwijfelen of die er zijn...
We hebben deze reis overigens nog nergens zoveel verschillend aanbod van eten gehad, dus dat was smikkelen! Even wat anders dan vlees en friet!
We hadden int hotel kleding afgegeven om te wassen, dat was nodig... we kregen alles netjes gestreken terug, samen met een rekening van 113,70 euro!!!!
Erg stom van ons om niet naar de prijs te vragen, men bleek de was per stuk te rekenen en niet per kilo of wasmand zoals bij wasserettes.
Niemand spreekt in dit hotel engels of spaans (al komen we een heel eind met spaans), en we hebben 20 euro van die belachelijke prijs af kunnen lullen, hoera! Onze oude kleren met gaten zijn opeens veel geld waard, dus misschien toch maar niet achterlaten?
Gister met de bus naar een groot park geweest waar je trails kon lopen en wildlife spotten en zwemmen. De trails vielen tegen. Alleen vlinders gezien en geen gordeldieren, miereneters en wolven zoals aangegeven stond. Wel was het een heerlijk zwembad met natuurlijk rivierwater. We liepen terug om de bus te pakken en een auto stopte om te vragen of we mee wilden rijden naar de uitgang. Ok. Toen vroegen de 2 meiden waar we heen moesten, ze zetten ons wel bij de busterminal of later zelfs bij het hotel af. Alleen was de auto oververhit en hebben we 15 min bij een tankstation gestaan. Hier droeg iedereen slingers en deelden ze popcorn uit, vanwege carnaval! Het valt op dat iedereen in deze stad (behalve de hotelmensen) superaardig en behulpzaam is. Zo vroegen we eerder bij een bushalte aan een meisje welke bus we moesten hebben. Dat wist ze niet. Ze werd even later opgehaald door een man in een auto. Ze vroeg het aan hem, even later riepen ze ons, hadden ze de achterbank leeg gemaakt en brachten ze ons naar het hotel!
De stad ook 2x vanaf de tv toren bekeken, helaas was dit niet hoog genoeg om de vorm vd stad te zien. Wel een aantal aparte gebouwen hier, maar alles in de jaren 50 bouwstijl, dus niet echt mooi ofzo.

Vanavond vliegen we naar Salvador de Bahía waar we al een hotelreservering hebben staan ivm carnaval. We hebben sinds 9 febr. geen slechte berichten meer gehoord of gelezen over de onrust in die stad. De militairen schijnen te hebben ingegrepen. Bovendien, Brazilië zonder carnaval, dat kan hier echt niet, dus dat gaat gewoon door. We zullen goed opletten en geen waardevolle spullen bij ons dragen.

Tot de volgende keer en veel plezier met carnaval in Holanda!

Groeten T&C x

ps. na 2 foto's uploaden, doet ie niks meer, dus helaas, misschien volgende keer beter...

• 18 Februari 2012 - 18:53

Spijkertje:

heey Chrisjeey en Tijn !!!

Wat een mooi en ook lang verhaal zeg ,lijkt wel of dat van een maand is of zo haha !!! zeker erg gaaf verslag met veel gezien en gedaan !!!
    vooral met al die dieren lijkt me super
    in t wild ,das wat anders dan dat je een konijn hier tegen komt ,,haha
    ja ge wel dig !!!! weer een reis om nooit te vergeten lijkt mij !! en een ralley is altijd heerlijk,maar kost teveel aan boetes in NL !! ja kijk maar wat uit daar met carnaval vooral als buitenlander !!!! Have fun ,Take Care !!! Grrrtjsss xxx

• 20 Februari 2012 - 18:28

Pa En Ma:

Wat een verhaal.Jullie maken echt van alles mee lezen we. Hebben gisteren onze carnaval gevierd met het kijken naar de optocht in Best. De buurtvereniging van Femke en Jan en de kids hadden de eerste prijs. Was leuk maar wel koud. Wat een mop met jullie was. Ik denk dat heel jullie garderobe nog niet zoveel waard is. Als jullie terug zijn doe ik jullie was voor de helft van de prijs!!
    Genieten jullie nog maar een tijdje en veel plezier met de carnaval. Groeten van pa en ma.

• 20 Februari 2012 - 18:59

Jan En Annelen:

Kleine wasjes, grote wasjes, stop ze in je wasmasjien, laat maar lekker draaien... kost een paar cente maar dan hedde ok skon gewassen en gestreken spulleke... Voor de rest vermaken jullie je wel. Geniet er van !!!
    Groeten An en Jan

• 21 Februari 2012 - 08:28

Rieneke:

Geniet er nog effe van, veel plezier.....
    Tot snel X

• 21 Februari 2012 - 20:59

Mark,:

Mooi verhaal zeg, lijkt me inderdaad super het carnaval daar nu mee te maken. Wij hebben het er net op zitten pffff.
    Geniet er van en zie jullie snel XX

• 22 Februari 2012 - 06:41

John :

1 woord ; JALOEZIE !!!

Veel plezier daar met het carnaval.
    Ik heb beelden gezien. Ziet er beter uit als in Brabant...

Groeten uit zonnig maar fris Spanje