Grotten - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Grotten - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Grotten

Door: Chris&Tijn

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

13 September 2010 | Maleisië, Miri

Daar zijn we weer...

Vorige week de 7,5 uur durende busreis gemaakt van Sibu naar Miri. Super relaxte bus!! Dus was goed te doen. Onderweg was het erg groen! Veel palmolieplantages, mooi om te zien, maar daar zijn natuurlijke bossen voor gekapt dus eigenlijk geen goeie zaak. Op de rivier bij die longhouse waar we waren, zie je veel houtkap en ontbossing, ook geen goeie zaak.
Maar goed, aangekomen in Miri zijn we vrijdag heel de dag bezig geweest een tour te boeken naar Gunung Mulu National Park. Hier moet je met het vliegtuig naartoe (of een boottocht van 14 uur) maar vluchten en accommodaties in het Park zijn altijd snel volgeboekt. Dus moesten we wel business class vliegen en in een resort gaan zitten voor 3 dagen. Dat vliegen betekende op de terugweg een lunch en op de heenweg niets. Dat was het. Maar het was ook maar een klein vliegtuigje van Malaysian Airlines.
Het Park was mooi, maar erg strak aangelegd allemaal en overal moest je een gids voor huren (zat al bij onze reis in). Hier hebben we een paar grotten bezocht, dagelijkse voedsel-zoek-uittocht van vleermuizen gezien(gaaf gezicht hoe miljoenen bats de grot uit vliegen), gewandeld, longboot gevaren, Penan stam bezocht in een longhouse. Zelf hebben we de Canopy Sky Walk gedaan! D.w.z. over een paar hangbruggen gemaakt van planken lopen, hoog in de bomen (met wat netten enzo). Had wel iets!! Alleen helaas weinig wildlife gezien. Ook in de Tree Top Tower geweest, een uitkijkpost hoog tussen de bomen om vogels ed. te spotten, maar helaas...
Het resort was verder wel relaxed alleen erg veel toeristen op een hoop. De vlucht duurde maar 20 min en was erg mooi!
Vanuit Miri hebben we ook Niah Caves National Park bezocht. Ook weer grotten met stalagtieten en stalagmieten, heel mooi, op eigen houtje, altijd leuk. Muurschilderingen waren bijna onzichtbaar...
Verder wordt je een poot uitgedraaid omdat er bijv. geen bussen rijden vanaf het vliegveld naar een stadscentrum. Dus moet je met de taxi. Ook heeft iedere stad een apart busstation buiten de stad voor verre afstanden.
Nog wat gebruiken en andere opvallende dingen hierzo: vaak zie je stickers ' please don't spit', ze rijden links, muziek zetten ze alleen aan met het volume volledig open, ze draaien ontzettende B films in bus en op boot, we eten bijna alleen maar rijst en noodles (waar Tijn nooit genoeg van krijgt, gelukkig vinden we als ontbijt altijd wel iets anders), blikjes drinken zijn allen even zoet evenals koffie, die drinken ze allen met melk en heeeel veeeeel suiker. Met stokjes eten heeft Chris nog steeds niet onder de knie....
Dat was het weer zo'n beetje. Morgen gaan we met de bus naar Brunei!!! Nieuw land, nieuwe ervaringen!

Daaaaaaag!
Groeten T&C

ps. bij jullie nog nieuws/roddels ed?

• 13 September 2010 - 19:26

Pa En Ma:

Hallo Tijn en en wil ze wel graagontvangen Heb hem op mijn manier aangemeld en de ontvangen berichten aan hem doorgestuurd.Hebben jullie mijn mailtjes wel ontvangen? Hier verder alles goed.Volgen jullie op de voet en kijken uit naar volgende berichten.
    Groeten en kusjes van Pa en Ma.Christel.Vandaag weer jullie mailtje ontvangen en zien dat met jullie alles oke is. Ben vanmiddag naar Mieke in Tilburg geweest. Ze krijgt nog steeds zuurstof toegediend omdat ze nog heel benauwd en moe is.Maar jullie worden ook op de hoogte gehouden door Ad he. Ad kreeg jullie verslagen niet