Proloog - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Proloog - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Proloog

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

24 Augustus 2010 | Nederland, Eindhoven

Hallo allemaal!

Ik zal eerst eens wat info uit de doeken doen over Borneo, want dat is nog niet zo bekend onder de meesten van jullie.
Borneo is geen land op zich. Het is het 3e grootste eiland ter wereld, ligt in Zuid-Oost Azië en bestaat uit: Sarawak en Sabah - deelstaten van Maleisië, Kalimantan -deelstaat van Indonesië en Brunei. Brunei is één vd kleinste landen ter wereld en is een oliestaatje met een sultan aan het hoofd, één vd rijkste mensen ter wereld. Inwoners van Brunei dragen hem op handen, want men betaalt er geen belasting, zorg en opleiding zijn gratis, huizen en auto's worden gesubsidieerd. Verder wordt er geen alcohol verkocht en is er geen nachtleven. Toch moeten ze iets anders gaan verzinnen als de oliereserves opgedroogd zijn, bijv. ecotoerisme.
Oost Maleisië, ofwel Maleisisch Borneo, is inmiddels goed ontwikkeld en vrij toeristisch. Hier zullen we het meest rondreizen. Indonesisch Borneo (Kalimantan) is moeilijk begaanbaar, slecht ontwikkeld en niet toeristisch. Hier komen vooral zakenlui voor hardhout en palmolie. Er worden dan ook veel bossen gekapt voor het hout en om palmolieplantages aan te leggen. Wat uiteraard slecht is voor het leefgebied van de dieren die er leven.
Orang Oetans komen alleen voor op Borneo en Sumatra (Indonesisch eiland). Verder huizen, uniek op Borneo, vele neusapen (Proboscis monkey ook wel Orang Belanda genaamd = Nederlander) met een enorme fok, zoals de naam doet vermoeden. Ook uniek hier: de grootste bloem ter wereld van 1 meter doorsnee, de Rafflesia.
We vliegen via Singapore en zullen op de terugweg deze stad en Kuala Lumpur nog aandoen.
In totaal bezoeken we dus 4 landen.
Zo, nu hebben jullie een indruk van wat ons te wachten staat.
We hebben er ontzettend veel zin in en zijn er helemaal klaar voor!!!

Groeten T&C

• 26 Augustus 2010 - 06:58

Stertje:

Nietes, in Apenheul hebben ze ook Orang Oetans...

• 02 September 2010 - 08:00

Rieneke:

Geen alcohol en nachtleven...zie je bij PSV volgende week Tinus :)))