Met schildpadden gezwommen!!!!!!!! - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Met schildpadden gezwommen!!!!!!!! - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Met schildpadden gezwommen!!!!!!!!

Door: Chris&Tijn

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

30 September 2010 | Maleisië, Semporna

Hallo luitjes,

We hebben weer heel wat gezien en gedaan.
Vanuit Sandakan gingen we met 'Uncle Tan' naar het Orang Utan Rehabilitation Centre in Sepilok geweest. Hier worden Orang Oetans opgevangen en verzorgd om weer uitgezet te worden in het wild. Er is een platform tussen de bomen waarop eten wordt gegooid, 2 x per dag. Hier komen alleen de apen op af die bijv. zwanger, moeder of zwakjes zijn. Momenteel is het 'vruchtseizoen' dus kunnen ze zelf eten uit de bomen halen. Er zaten dan ook maar 2 apen en een baby op het platform en nog 2 in de bomen. Wel hele gave beesten om te zien. Daarna heeft Uncle Tan ons naar hun 'jungle optrekje' gebracht, aan de Kinabatangan Rivier. Dit was erg spartaans: we sliepen in een hut met 3 wanden en een dak, samen met nog 2 stelletjes, op een matras met een klamboe erboven. Er waren wel gewone wc potten maar het water kwam uit de rivier, bruin dus, en daar moesten we ons ook mee wassen, dmv een bak water over je heen te gooien. Veel dieren gezien zoals: otters, krokodillen, makaken, neusapen, 1 orang oetan, neushoornvogels, ijsvogels, kikkers, 1 slang, vele eekhoorntjes en reigers, roofvogels, uilen, vleermuizen, wilde katten en grote hagedissen. 3 dagen gezeten, veel vanaf een boot op het water gezien ('s ochtends vroeg en namiddag), avondwandeling etc.
Was gaaf! Behalve dat Chris zich niet zo lekker voelde in maag en darmen...
Toen verder naar Semporna. Hier 5 dagen op eilandje Mabul gezeten bij Uncle Chang. Een lodge op palen boven het heldere water met vele visjes. Op dit eiland stonden een paar resorts en wat budget accommodaties, verder wonen hier Filipijnse vluchtelingen in houten hutjes op palen, nogal armoedig zootje met ontzettend veel kleine kids! Klein wit strand en blauw water. Tijn heeft zijn Padi gehaald, 3 dagen Open Water Cursus gedaan. Chris niet vanwege oren.
Hij moest dus meteen aant studeren! En Chris vermaakte zich wel met lezen, zonnen en snorkelen.
Erg mooi onder water, we hebben allerlei verschillende soorten, maten, kleuren vissen gezien en dus ook turtles! Hele grote en echt dichtbij! Supergaaf!!! Uncle Chang is een man die 90 weeskinderen onderhoudt, hij heeft in ontzettend veel kranten gestaan met zijn uitgaven aan goede doelen en dan vooral aan zijn eigen volk uit Semporna. Hier was ie ook erg trots op. 's Avonds speelde een band (niet echt zuiver), ging hij zelf nog meezingen en toen deelde hij ff geld en blikjes drinken rond aan zijn personeel (zullen wel een aantal van zijn weeskinderen zijn), net sinterklaas!
En wij kregen rum. Was een leuke avond. Toen Tijn eindelijk klaar was met zijn cursus, regende het een dag. Laatste dag gelukkig nog samen op het strand kunnen liggen in de brandende zon en gesnorkeld.
Nu lekker bruin terug in Semporna en morgen de bus terug naar Sandakan, dan gaan we naar Turtle Island. Hier komen 365 dgn per jaar schildpadden hun eieren leggen in een kuil op het strand. Die eieren worden door personeel van het Nationale Park op een veilige plek gelegd. Zodra ze uitkomen, lopen de kleintjes naar zee. Maar heel weinig van die eieren en/of kleintjes overleven het. Vandaar dat hier mensen aan te pas komen om ze te beschermen.
Hier meer over in de volgende aflevering van T&C!!

Daaaaaaaaaaaag!

• 30 September 2010 - 11:27

Rieneke:

Heeeeeyyyy,

Leuke verhalen allemaal maar waar blijven de foto's?? :)
    Hier is de herfst echt aangebroken, koud, verwarming aan, bladeren op de wegen, kortom GEEN BAL AAN!! Geniet er dus nog maar effe van!!!

XXX Rieneke

• 30 September 2010 - 13:35

Stertje:

Ik sluit me bij Rieneke aan, wat een ellende hier! Geniet er daarom maar dubbel van daar...

• 01 Oktober 2010 - 12:51

Jasper:

Ha Tijn,

Alvast een hele gave verjaardag gewenst daar in de bush! Ik vat er zondag zeker inne op jouw gezondheid, voor of na de wedstrijd (waarschijnlijk allebei) ;-)

• 02 Oktober 2010 - 10:34

Natascha:

Hee Wereldreizigers!
    Super lekker zeg. Hoorde net dat jullie de wereld weer aan t verkennen zijn. Geniet lekker. Alvast een fijne verjaardag.
    Tot snel,
    Maarten, Natas, Flynn & Oliver

• 02 Oktober 2010 - 12:42

Pa En Ma:

Tijn we beginnen met jou te feliciteren met je verjaardag.Maak er morgen een leuk dagje van. We drinken er vast een extra borreltje op en doen het dunnetjes over als je weer thuis bent.Zoals we lezen is bij jullie alles oke. Jullie maken heel wat mee. Alleen snappen we niet wat voor een belangrijk diploma je behaald hebt!!! Hier gaat alles z'n gangetje. Met ons alles oke. Met de rest van de familie matig. Mieke is weer thuis en doet het heel rustig aan. Ome Jac heeft een week in het ziekenhuis gelegen. Had nierklachten maar is ook weer thuis. Ome Jan van Berkel is met z'n fiets met het oversteken aangereden door een auto en zit met gekneusde ribben, rugklachten en een gescheurde spier in z'n been op de stoel.Tante Resie is aan staar geopereerd. Dit was het medisch bulletin.Jullie zien heel veel beestjes he, maar daarvoor hoef je niet z'n verre reis te maken. De eekhoorn heeft al heel de notenboom leeggeroofd, de reiger staat zich te vergapen bij de vissen in de vijver en een uitgedroogde rat ligt in de vuilnisbak. Bedankt voor de 2 kaarten die we ontvangen hebben. Jan en Annelen zijn gisteren vertrokken naar Amerika.
    Groeten van ons. Horen wel weer iets van jullie he. Pa en Ma

• 02 Oktober 2010 - 14:10

Jochen:

Hoi jongelui! Ook hier in China is de laatste dagen aardig wat regen gevallen dus jullie zijn blijkbaar de enigen die het goed hebben... Tijn alvast gefeliciteerd en we zien elkaar wel weer even als jullie terug zijn, ik ben 15,16,17 oktober heel ff in Woensel-West! Groeten uit Kunming, Von Koik

• 03 Oktober 2010 - 17:52

Frans & Mariet:

Hoi Chris en Tijn, het zijn leuke verhalen, maar wij zijn erg nieuwsgierig om ze uit jullie mond zelf te horen over ´n week. wij nemen er de tid voor om het allemaal aan te horen.
    Tijn van harte Gefeliciteerd met je verjaardag ook van Daan, Tuur en Anouk. Zoek maar ´n gezellige kroeg tussen de schildpadden om het te vieren. De kaart voor Anouk haar verjaardag was mooi op tijd aangekomen en die van ons hebben we op 30 sept. ontvangen.
    We wensen jullie nog een heel fijne laatste vakantie week . 11 okt. zien we elkaar in Dusseldorf. xxx Pa & ma

• 03 Oktober 2010 - 18:01

Jona, Hans, M&V :

(oom)Tijn,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We hopen dat je heel veel kadootjes krijgt van Christel nu wij niet op je feestje kunnen komen. Als jullie terug zijn willen we graag een keer 35 kaarsjes uit komen blazen!

Kus voor jullie!