Spierpijn!!! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Spierpijn!!! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Spierpijn!!!

Door: Chris&Tijn

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

22 September 2010 | Maleisië, Sandakan

Selamat tengahari!
Tis ff geleden maar we hebben ook weer vanalles meegemaakt en gezien.
Om te beginnen zijn we vanuit Miri met de bus naar Brunei gegaan, naar de hoofdstad Bangar Seri Begawan.
Zoals we al vernomen hadden uit boeken en andere reisverhalen, stelt Brunei niet zoveel voor en bleven we dus maar 2 dagen daar. De hoofdstad ligt aan de rivier. Hierop ligt een gigantisch dorp op palen (buitenwijk), apart om te zien. Boottochtje gemaakt. Hier hebben ze zelfs een brandweer en politie en school en de hele mikmak.
Mooie moskee zonsondergang gezien en binnen geweest. Met een speedboot naar het andere deel van Brunei gegaan waar het Nationale Park ligt maar dat ging ons alleen om de boottocht. Krokodil gezien. Wat duurder land dus snel verder ;-).
Alleen iets te snel want we moesten bij de haven 3,5 uur wachten op de boot die ons naar eiland Pulau Labuan bracht. Hier hadden we geen connectie meer naar Kota Kinabalu dus moesten we daar overnachten. Hier liggen allemaal booreilanden en het is een tax free eiland. Behoorlijk wat te doen, beviel ons wel. Leuk terras gevonden en liters bier weg zitten werken. Zeg maar: dronken geworden en gegeten voor 6 eutjes p.p...:-).
Volgende ochtend boot naar KK (zo wordt Kota Kinabalu hier genoemd). Gelukkig was de zee rustig deze 2 dagen!
KK is een leuke toeristische stad. Het was ook een feestdag dus konden we 's avonds meedoen in het feestgedruis. Honderden vlaggetjes, zoniet duizenden. Heel de stad liep uit, erg druk. De minister president kwam een toespraak houden. Verder slechte artiesten die optraden (mislukte Jan Smit en Michael Jackson) maar de sfeer was goed.
Vanuit deze stad vliegen we straks terug, dus we gaan eerst verder en komen hier later terug om wat te bezichtigen. Oh ja, wel een middag naar het strand geweest al kwamen er al donkere wolken aan...ieder een duik genomen en toen kwam het met bakken uit de hemel. Daar ging ons 1e (eingelijk 2e) stranddagje...
In KK tour geboekt naar Kinabalu National Park om de berg te gaan beklimmen. Bus hierheen, hotel gevonden vlakbij. Volgende dag 's ochtends om 10u begonnen aan de tocht naar boven. Op 1800m begonnen we te lopen, naar een hotel op 3200m hoogte. Voor Chris afzien ivm ademhaling, lucht werd ook steeds ijler, en voor Tijn appeltje eitje. Bijna 5u over gedaan.
Luxe kamer, gegeten, wat foto's gemaakt. Mooie tocht overigens, vegetatie veranderd steeds hoe hoger je komt. 3u Lang in de regen gelopen door een watervalletje dat over het pad liep...
Vroeg naar bed (20u) en om 01:45 ging de wekker weer. Ontbijtje. En op naar de top! 02:45 vertrokken en rond 06:30 waren we boven. Dus we zaten net niet op de top met zonsopkomst maar was toch mooi daarboven. Kwam weer door Chris natuurlijk want ze had het zwaar! Zowat iedere 5 min en later 2 min stoppen om op adem te komen...
Na een kwartier weer naar beneden, dit ging een stuk sneller! In Laban Rata bij t hotel nog een ontbijt en rond 09:45 weer door voor de laatste lange afdaling. Appeltje eitje! Maar Jezus wat een spierpijn hebben we!!!! Bovenbenen en kuiten moeten het ontgelden, kunnen amper normaal lopen. Veel gezweet dus toch nat ook al regende het de afdaling niet.
Zwaar maar de moeite waard! Heel gaaf om te zien hoe de wolken ver onder je tussen de bomen hangen. Echt steile stukken en rotsen opklimmen, aan een touw je omhoog trekken etc. Pfff. Wel trots op mezelf nu (Chris)!
Nog een lunch als afsluiting gekregen en toen naar t hotel douchen en op bed liggen. Niet in staat nog iets te doen. Maar we hadden uiteindelijk ook maar 2,5 uur geslapen, dat lukte niet goed.
Volgende dag met de bus verder naar Sandakan. Prachtige route door de bergen. Ontzettend groen, echt niet normaal! Laatste stuk weer veel aangelegde palmplantages.
Sandakan is een havenstadje, vies vuil smerig en geen leuke mensen. Is de oude hoofdstad van Sabah en had ooit de meeste miljonairs als inwoners...nou waar die zijn gebleven. Het ziet er niet uit hier!
Wel een hotel met dvd speler en ruime keus aan dvd's, dus we hoeven ons 's avonds niet te vervelen, aangezien het op straat zowat uitgestorven is. Nu op zoek om wat tours boeken voor de komende dagen.

Volgende keer hopelijk meer over schildpadden en orang oetans!

Selamat jalan! T&C

• 22 September 2010 - 07:26

Geanneke:

Ha Chris,

Rieneke heeft jullie link doorgestuurd. Ben eeeeeeeeeerug jaloers, snap je natuurlijk wel. Wij zijn 3 jaar geleden ook naar Maleisie (main island) geweest, maar Borneo staat nog steeds op het lijstje. Geniet er in ieder geval van. Hier alles prima, de kleine boef groeit als kool en wordt alweer bijna 1 jaar.

Veel plezier!!
    Groetjes,
    Geanneke

• 22 September 2010 - 07:33

Stertje:

Maar 1x dronken geworden in dit verhaal? Dat kan ik bijna niet geloven... ;)

• 22 September 2010 - 20:33

Ad Aerts:

hoi,avonturiers, dat smaakt jullie wel, ons trouwens ook wel, maar we hebben nu andere besonges. Het gaat overigens een stuk beter met mieke. wellicht over enkele dagen weer thuis.we wensen jullie nog een fijne vakantie. geniet er maar van. groetjes ad

• 22 September 2010 - 21:00

Pa En Ma:

Hallo jongelui
    Fijn weer iets van jullie te horen. Alles oke merken we.Maar hoe zit het eigenlijk met die schoondochters van ons.Annelen problemen met wandelen in noorwegen. Christel op haar tandvlees de berg op.Maar jullie maken wel van alles mee, leuk. Hier gaat alles z'n gangetje.Zien weer uit naar jullie volgend bericht.
    Zaterdag komen jan, annelen en jona met gezin
    naar Best.Dat wordt lekker buurten.
    Hier is het nu bedtijd,
    Groeten en kusjes van pa en ma

• 23 September 2010 - 07:30

Daan:

Hey! En wederom super gave verhalen zeg. Ja, jammer dat jullie net te laat waren voor zonsopkomst boven op die berg. Toch meer trainen de volgende keer (ga een keer met ons mee.... haha!). In ieder geval gaaf dat je het gehaald hebt, en het uitzicht is dan ook fantastisch natuurlijk. In ieder geval zitten jullie niet stil! Op naar de schildpadden....
    Liefs, Daan & Tuur xxx

• 23 September 2010 - 15:59

Jasper:

Ha Tijn en Chris,

Hartstikke leuk om te volgen waar jullie uithangen; knap ook dat je nog de energie hebt om tussen de wandelingen en drank door van die lange reisverslagen te schrijven. Keep up the good work! En veel plezier gewenst met de rest van de trip, vanuit Rotterdam (is ok mooi...)

PS vette foto's, vooral van die snake...

• 29 September 2010 - 17:35

Jan En Annelen:

Hoi vakantievierders,

Zo te lezen maken jullie van alles en nog wat mee. Kijk uit voor overstekende oerang oetangs en doe ze de groeten van ons. Wij vertrekken overmorgen naar de usa en we zien elkaar dan wel weer in november. Heel veel plezier nog en geniet er van en wij zijn nieuwsgierig naar jullie verhalen.
    Groeten, An en Jan

• 30 September 2010 - 08:44

Ad En Mieke:

hallo, het gaat jullie wel erg goed ,op het klimmen na, maar dat ben je ook niet gewend. Toch ook maar eens naar equador de cotapax1 van 5000 m op en in de sneeuw. Geniet nog maar even want het is voorbij voor je er erg in hebt. Mieke is weer thuis en het gaat langzaam vooruit. groetjes ad en mieke