Sri Lanka deel 1 - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Sri Lanka deel 1 - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Sri Lanka deel 1

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

25 Januari 2014 | Sri Lanka, Unawatuna

Hoihoi,

12 Januari zijn we savonds aangekomen op vliegveld Colombo. We gingen met de tuktuk naar ons geboekte hotel waar iedereen al in dromenland was. Niet echt een warm welkom dus, toen we ze wakker maakten.
De volgende dag wilden we meteen door naar het noorden met de trein. Deze ging pas na een paar uur, dus gingen we nog even wat info vragen bij de Tourist office op het station. We wisten nl nog niet precies hoe we de 14 dgn op dit eiland het beste konden indelen. Hier hadden we al snel een tour geboekt van 5 dgn incl auto, chauffeur, hotels en 1 treinreis!! Erg blij mee, want zo kregen we de helft vh land te zien in 1 wk en konden we de 2e wk ons concentreren op het strand. Lekker makkelijk!

We zijn nog even richting het strand gelopen en hebben een pot Ceylon thee gedronken, voor we net op tijd terug waren om de trein te halen. Deze zat bommetje vol, vanwege de vrije dagen rond Poya, volle maan, wat men hier viert.
M.a.g. dat we 2,5 uur moesten staan en daarna pas konden zitten. Zo ver was het niet naar Anaradhapura, maar de treinen rijden hier vrij langzaam. Gelukkig heb je hier altijd een mooi landschap!
Aangekomen in het donker, bleek de volgende ochtend dat het hotel buiten de stad er erg mooi bij lag! Ontbijt met uitzicht op een meer tussen het groen. Zonnetje erbij... Een goed begin in Sri Lanka!!
De chauffeur haalde ons op en bracht ons naar alle oude ruïnes die deze stad overhield van haar hoofdstedelijke periode. Dit was zeer de moeite waard!

Vervolgens reden we naar Sigiriya, een flinke rots, met goed bewaarde schilderingen erop, vanwaar je prachtige uitzichten had over dit supergroene eiland!!
Het enige nadeel van dit laatste is dat het dus ook weleens regent...

De volgende dag vervolgden we onze route naar Polonnaruwa, ook een oude hoofdstad. Wederom erg mooie ruïnes, dagoba's (de Boeddhistische stupa's die we in Nepal al hadden gezien) en Boeddha beelden.
Toen reden we via een mooie groene route naar Dambulla. Hier was een witte tempel in de rotsen uitgehouwen. Hierin had men indrukwekkende tekeningen en grote Boeddha beelden gemaakt. En weer een mooi uitzicht vanaf de berg.

Vervolgens gaf onze chauffeur er goed gas op naar Kandy, om hier nog een dansshow mee te pikken. Dit lukte net op tijd. Leuk om te zien, met traditionele kledij en trommels.

De volgende ochtend hebben we de Tempel vd Tand bezocht in Kandy. Een mooi gebouw, waar een ceremonie werd gehouden. Er stonden vele Sri Lankanen om de eer te bewijzen aan (de tand van) Boeddha. Er werden veel bloemen geofferd. Het was een mooi gezicht.
Toen kwamen we onderweg in een landschap vol theeplantages terecht. We kregen uitleg bij een theefabriek hoe alles in zijn werking ging. Er was helaas niemand ah werk, vanwege de vrije dagen rond Poya!
Door het groene landschap en via een waterval, kwamen we in Nuwara Eliya aan bij het hotel met uitzicht over het meer. Hier namen we afscheid van onze chauffeur. Het was een prachtige, culturele tour!!!

• 26 Januari 2014 - 08:05

Sandra:

Lieve Chris, het is hier nu 26 januari in de ochtend, vandaar dat ik je onwijs wil feliciteren met je verjaardag! Geniet van deze mooie dag..... XXX Sandra