Varanasi, India - Reisverslag uit Jaipur, India van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Varanasi, India - Reisverslag uit Jaipur, India van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Varanasi, India

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

05 Januari 2014 | India, Jaipur

Hoihoi,

Oh ja, allen nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!!!!

In het stokoude gebouw van Kathmandu airport, zaten we rustig te wachten op een sofa, met een katje op schoot (was niet bij ons weg te slaan). Om 13:55 stonden we op om naar de gate te gaan, want het was boarding time. Op dat moment liepen er 2 mannen gestresst door de hal, onze vlucht om te roepen. Ze bleken naar ons op zoek te zijn en hadden onze naam al een paar keer omgeroepen, zeiden ze.
We begrepen niet waar ze zich zo druk om maakten, aangezien wij gewoon op tijd waren. We hebben niets over onze vlucht gehoord. Nu bleek dat er maar weinig passagiers waren, dus wellicht waren ze eerder met de boarding begonnen. Toen moesten wij nog met z'n 2en in een bus naar het vliegtuig en stegen we een half uur later op.

Aangekomen in Varanasi, India, hebben we zo'n 45 min. in de rij gestaan voor we de douane door waren, gewoon omdat ze incompetent zijn in dit land, hebben we gemerkt.
Uiteraard hadden we nog 0,0 indiase roepie in de portemonnee, dus wilden we pinnen. Buiten in een hok, was een pinautomaat, maar hier kon je niet pinnen. Wat nu? We konden een prepaid taxi nemen en onderweg stopte de chauffeur bij een pinautomaat en konden we alsnog betalen.

We hadden nog geen hotel geboekt, maar er al wel 1 gezien die die ochtend nog vrij was, online. Hier ons naartoe laten brengen, bleek ie vol te zitten! De chauffeur stond er gelukkig nog en bracht ons naar een hotel dat hij wist. Dit was prima voor 1 nacht. Maar de volgende dag wel een andere gezocht.

Varanasi is een drukke smerige stad en ligt aan de heilige Ganges rivier. Je hebt hier vele ghats, dit zijn plaatsen met trappen aan de rivier. Iedere ghat heeft zo zijn betekenis. Er zijn er waar men zich wast (rond 6 uur), waar men rituelen uitvoert (rond 18uur), waar men kleding wast en waar men lijken verbrand (24 uur per dag). Mensen komen van heinde en verre om hier te sterven en / of hun lichaam te verlichten/reinigen van alle zonden. Achter deze ghats, liggen de backstreets, hele smalle straatjes. Het heeft allemaal wel zo zijn charme, afgezien van alle afval en koeienstront op straat.

We zijn een dag langs alle ghats gaan lopen, overdag vrij rustig. We zochten een tempel maar wisten niet waar we waren, toen hebben we een fiets riksja genomen. Dit was wel leuk, want zo kon je goed over de hoofden heen kijken op straat. Wat een druk verkeer weer!!! Met vooral fiets riksja's en auto riksja's. De tempel was amper te zien, het was nogal volgebouwd eromheen, inclusief muur. Wij als niet-hindoes mochten er niet naar binnen.

' s Avonds een boottochtje over de rivier gedaan en even aangelegd bij de ghat met de rituelen. Hier lagen vele bootjes zij aan zij om dit te kunnen aanschouwen.
De volgende ochtend wilden we weer een boottochtje doen, maar toen waren we ineens allebei kei ziek!!
We hebben in Varanasi bijna geen fatsoenlijke eettenten gezien voor toeristen, en die ene die er wel goed uitzag, heeft ons genekt.
Hele dag in bed gelegen en taxi afgebeld naar Agra. We wilden eigenlijk met de trein gaan maar die zat vol. En er reden geen bussen. Dus enige optie vliegtuig of taxi.

Toen hebben we een dag later maar het vliegtuig genomen naar Agra, alwaar we ontzettend lang moesten wachten op een taxi!
Hotel hadden we deze keer wel geboekt, al had het wat voeten in de aarde om het te vinden.