Droogte in het regenseizoen - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Droogte in het regenseizoen - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Droogte in het regenseizoen

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

04 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Richards Bay

Hallo!
Allemaal de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
Bij ons in Swaziland was het niet zo spannend, de jaarwisseling.

Vanuit Namibië gingen we weer de grens over naar Botswana. Bovenaan de Okavango Delta hadden we een chalet op palen, het eerste gewone fijne bed na 10 dagen! Mooi gelegen aan de rivier. Echter, aan de overkant had een brand gewoed. Je zag de rook er nog van. Later die avond was het weer gaan branden hoorden we. Gelukkig niet naar de overkant overgeslagen. Dat is wel echt een probleem hier, de droogte. Terwijl het regenseizoen is... Onderweg naar de volgende plaats, Maun, ten zuiden vd Okavango Delta, lagen nogal wat kadavers langs de weg van ezels maar vooral koeien. Geen prettig gezicht. Ook zij hebben last vd droogte.

In Maun stond er een Mokoro tocht op de planning met overnachting in de Delta. Een Mokoro is een uitgeholde boomstam, een bootje, waar achterop iemand met een lange paal het bootje voort duwt. Dus je zit heel laag in het water en je vaart door het hoge riet. Tussen de hippo's door! En kroks en wat er al niet meer leeft... Was gaaf! Aangelegd en ons kamp opgebouwd. Er gingen maar liefst 4 personen en 3 Mokoro's mee met ons tweeën! Ze hadden alles bij zich: keuken met eten, tenten, zelfs een soort toilethokje: frame, tentdoek, en een wc bril op pootjes, neergezet boven een diep gat in de grond. Ook zakken op pootjes waar ze water in goten, waar we ons mee konden douchen achter de tent!
In de namiddag een wandeling gedaan tussen de olifanten, giraffen, zebra's, etc. Cool, om zo dichtbij te komen! Er lag ook een kadaver v.e. nijlpaard, skelet met huid die hard geworden was. Die huid wordt later nog opgegeten door de hyena's als het geregend heeft, dan is het wat zachter om te eten.
Onze kok had heerlijk voor ons gekookt! Nog best goed geslapen ook op een dun matje in de tent. Volgende ochtend weer een wandeling gedaan. Opeens begon het heel hard te regenen! En we moesten nog een eind terug naar ons kamp. Toen bij een gehuchtje een plastic zak gevraagd ter bescherming vd camera. Plaats om te schuilen was er niet. Gelukkig kwam er een truck die ons wel af wilde zetten bij het kamp, dwars door het terrein met kuilen en bulten.
Het regende nog heel lang...Later weer terug met de Mokoro en truck.
Mooi reisje! En die regen hadden ze even nodig daar!!
Oh ja, de truck moesten we onderweg wel aanduwen en gemaakt worden....een Landrover. Die hebben we al meer mee aan moeten duwen hierzo! De Toyota 's zijn duidelijk beter in deze contreien! ;-)

Toen verder, een heel eind rijden langs de Kalahari woestijn af: heel veel niets! Oneindig droog landschap. Heeft ook wel iets, die wijdsheid!
Overnachting bij Khama Rhino Sanctuary. Hier hebben ze de (witte) neushoorns uitgezet, want die zijn met uitroeien bedreigd. Worden veel afgeschoten voor hun hoorn. Mooi park met ook nog veel andere dieren. De neushoornvogel kwam uit onze hand eten, mooi beestje!

En door, weer de grens over naar Zuid Afrika. Inmiddels nogal wat stempels verzameld in ons paspoort!
Nu langs de grens in het noorden naar het oosten. Naar de camping in Mapungubwe Nationaal Park. Weer een mooi park waar je zelf rond mocht rijden. Een aantal leuke 4x4 trails gereden! En een heritage tour gedaan, waar de gids vertelde over hoe het volk daar vroeger leefde met de koning op de heuvel. Mooi uitzicht!
Erg warm weer die dag en het was kerst. We gingen lekker braaien! Dat is bbq'en. Dat doet iedereen hier. Met heel de familie, liefst lunch en diner, dus veel vlees!! En goed vlees! Lekker!

Even dit verhaal opslaan voor ik het kwijt ben. Laterrrrr!
Tijn en Chris

Ps. Foto's uploaden lukt op een of andere manier steeds niet! Op Facebook gaat beter...