Sri Lanka deel 2 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Sri Lanka deel 2 - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Sri Lanka deel 2

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

29 Januari 2014 | Nederland, Eindhoven

Hallo

Hier het laatste verslag. We zijn inmiddels alweer thuis en aan het werk. :-(

Vanuit Nuwara Eliya hebben we een hele mooie treinreis genomen naar het dorp Ella. We reden langs groene bergen, watervallen en theeplantages. Deze keer zaten we lekker rustig in de 1e klas.
In Ella aangekomen, hadden we een leuke houten cottage tegen een berg met mooi uitzicht. We zijn naar 'little Adam's Peak' gelopen, een mooi uitkijkpunt over de vallei en andere bergen.
Ella is een dorp waar je vooral moet relaxen. Hier eindelijk na zoveel weken vegetarisch en wat kip, een hamburger op van rundvlees, heerlijk!

De volgende dag zijn we met de bus verder gegaan naar Tissamaharama. Dit was het uitvalspunt voor Yala National Park. Hier hebben we meteen een jeepsafari geboekt voor de volgende ochtend. 's Avonds was er een feestje int hotel met live muziek, gratis buffet en Arrack, de lokale kokosdrank.
's Ochtends vertrokken we al om 5 uur met een jeep, met bak erachterop met 6 stoelen en een afdakje, van waaruit we goed alles konden zien.
3 kwartier later waren we in het park. Hier zijn we op zoek gegaan naar het luipaard, welke we helaas niet hebben gezien. Wel hebben we de volgende dieren gespot: sambarherten, gestippelde herten, wilde zwijnen, krokodillen, waterbuffels, mangoesten, apen, pauwen, jungle haan (de nationale vogel), neushoornvogels, bijeneters, ijsvogels en diverse andere vogelsoorten. En olifanten.
De mannetjes olifant loopt altijd alleen en daar stonden we ineens oog in oog mee. Onze chauffeur stond vol op de rem, wist niet hoe snel hij achteruit moest rijden en de auto moest keren. Deze olifant kon nl. gevaarlijk zijn en aanvallen, zo vertelde hij. Toen stonden we startklaar om gas te geven, voor het geval dat, en zo konden we goed foto's maken. Dit was echt een ontzettend indrukwekkend grote olifant met prachtige slagtanden!!
We hebben geluncht aan het strand en 's middags na de tour hebben we de bus gepakt naar Talalla, aan de kust.

Hier hadden we hotel Panorama geboekt, wat ook een magnifiek panorama uitzicht had vanaf een heuvel aan zee. Als je een trap af liep kwam je op een bijna-verlaten strand. En aan de andere kant zag je rotskust. Een hele goede keuze! Hier hebben we ook heerlijk gegeten en vanaf deze dag iedere dag verse vis op ons bord!
Aan het strand, kreeg Tijn contact met een lokale man, die ons uitnodigde om mosselen te komen eten, achter het strand, met de vissers die ze net hadden gevangen. Hier zeiden we natuurlijk geen nee tegen! We kregen er verse kokosnoot bij, een heerlijke combi! En ze wilden er ook geen geld voor hebben.
Tijns vriend nodigde ons ook meteen uit bij hem thuis. Waar we wel nieuwsgierig naar waren. Zijn vrouw zette meteen verse koffie uit eigen tuin met koekjes en crackers met treacle honing van de kithul palm. (erg lekkere honing!!!). We hebben wat gekletst, we kregen ook nog wat kruiden mee zoals kaneelstokjes en koffiebonen.
Hun huis was behoorlijk leeg, maar zoals in al die armere landen, staat er altijd een grote tv en stereotoren binnen!

Daarna hebben we de bus genomen naar het plaatsje Mirissa. Van hieruit kun je boottochten boeken op zoek naar de walvis. Die hebben we dan ook gezien, alsmede dolfijnen die mee zwommen en boven het water uit sprongen! Mooi!
Het was een heerlijk strand met relaxte strandtenten. Ook hier zaten we weer in een leuke houten cabana als hotelkamer.

Vervolgens zijn we verder gegaan naar Unawatuna, een badplaats waar we de laatste 4 nachten verbleven in een fijn hotel, waar iedere ochtend een ijsvogel zat te vissen in de vijver.
Vanuit hier zijn we een dag naar Galle gegaan, een Nederlandse kolonie / vestingstadje uit de VOC periode. Hier zie je dan ook Nederlandse straatnamen en gebouwen zoals een kerk waaronder vele Nederlanders lagen begraven. Het was een mooi ommuurd stadje met vuurtoren.
We zijn ook nog een keer gaan duiken (Tijn) en snorkelen (Chris) bij wat rotsen voor de kust. Tijn kreeg nog een opfriscursusje, wat ie wel nodig had na ruim 3 jaar. Wel wat mooie viskes gezien en een scheepswrak.
Verder lekker aan het strand gelegen en nog wat geshopt en het er heerlijk van genomen qua eten. Iedere dag verse vis en een flesje wijn...

De laatste 3 weken, na de vervelende ziektes, hebben we dus echt nog kunnen genieten!

De laatste dag hebben we nog aan het strand gezeten en 's middags de bus genomen naar het vliegveld, 150 km verderop bij Colombo.
We hadden 4 uur de tijd om daar te komen, wat ons ruim voldoende leek. Maar dat viel een beetje tegen. We moesten 3 x overstappen van bus. En in de laatste bleek dat we in de spits dwars door Colombo gingen, waarbij de bus iedere zoveel meter stopte om mensen in en uit te laten stappen...
Wij begonnen hem een beetje te knijpen en zijn uiteindelijk terecht uitgestapt en hebben een tuktuk genomen om voorbij de files te slalommen. We zijn nog op tijd op het vliegveld aangekomen, gelukkig.
Hier nog snel onze laatste roepies opgemaakt (aan een fles arrack).

Eenmaal in het vliegtuig, hadden we na 1,5 uur een technische stop in Malé op de Malediven. Helaas was het toen al donker en konden we de eilanden niet zien. Toen verder gevlogen naar Istanbul, overgestapt en uiteindelijk, na een totale vliegreis van bijna 18 uur in Amsterdam aangekomen.

Het was een afwisselende reis met natuur, cultuur en strand. Afgezien van de dagen ziek in bed, hebben we er weer een mooie herinnering bij!

Vanwege een paar duizend foto's, laat het fotoalbum even op zich wachten...

Groeten en tot de volgende reis! ;-)
Tijn en Chris