Jaipur - Reisverslag uit Delhi, India van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu Jaipur - Reisverslag uit Delhi, India van Tijn en Christel - WaarBenJij.nu

Jaipur

Blijf op de hoogte en volg Tijn en Christel

12 Januari 2014 | India, Delhi

Namaste!

Na aankomst met de bus in Jaipur, zaten we eerst 2 nachten in een hotel aan een brede straat in het nieuwe gedeelte. Daarna hebben we 2 nachten doorgebracht in Bissau Palace, een oud paleis van de Maharadja's. Dit was echt prachtig en een leuke ervaring!!

We zijn naar een uitzichttoren in het oude centrum gegaan om ons te orienteren. Onze autoriksja chauffeur sprak verstaanbaar engels, dus hebben we met hem afgesproken dat hij ons de volgende dag langs alle highlights buiten de stad zou rijden. We liepen naar het park waar vele jongens cricket aan het spelen waren. Ze vroegen Tijn of hij mee wilde doen, waar hij natuurlijk ja op zei.
Chris wilde erbij gaan zitten kijken, maar al snel kwamen er wat mannetjes vragen of ze met haar op de foto mochten. Vooruit dan... maar ja, toen had je de poppen aan het dansen, want toen stonden er meteen zo'n 25 jongens om haar heen, zodat ze Tijn niet meer zag spelen en hem op de foto kon zetten!! Boos doen en weglopen dat hielp eventjes. Snel Tijn op de foto met zijn maten, toen nog wat foto's met Chris en toen gingen we er weer snel vandoor, voordat andere cricket spelende groepjes hetzelfde konden vragen!

Gelijk door naar de mooiste bioscoop vd stad. Er draaide 1 film: Dhoom 3, een actiefilm, meer Hollywood dan Bollywood, maar wel op z'n Indiaas.
Chris in de rij (de vrouwenrij is altijd korter dan de mannenrij, er is een mannenoverschot - of vrouwentekort maar wij vinden de 1e optie toepasselijker). 2 Argentijnen wilden ook naar de bios dus hebben we voor hen ook meteen kaartjes gekocht. We hadden de goedkoopste kaartjes (van 1,80 euro, dure waren uitverkocht) en verwachtten slechte plaatsen vooraan te krijgen, maar we zaten vrij achteraan, heel goed! De bios en zaal waren kei mooi, het zag er chic uit! En ook nog eens goed beeld en geluid! De film was echt lachwekkend, erg vermakelijk. En het publiek juicht en joelt bij bepaalde gebeurtenissen op het scherm. Een zeer leuke ervaring!

De volgende dag zijn we met de autoriksja langs Gaitor gegaan, soort begraafplaats met indrukwekkende tombes. Daarna langs Jal Mahal, een paleis wat midden in een meer ligt (het lijkt te drijven). Toen naar Amber Fort, zeer indrukwekkend staaltje bouwkunst met mooie uitzichten. Oude hoofdstad van Rajasthan, voordat Jaipur de hoofdstad werd van de provincie. Hier even op de foto met een slangenbezweerder, grappig.
En toen nog door naar Jaigarh, hier staat het grootste kanon ter wereld op wielen, wat maar 1x gebruikt is om em te testen.
Vervolgens nog naar Nahargarh, ook wel Tiger fort genoemd (geen tijgers gespot, die zijn er niet). Weer op een berg gelegen met mooie uitzichten.
Het enige nadeel is dat het hier vaak mistig en heiig is, en dus kun je niet ver weg kijken, helaas.

De dag erna zijn we zelf door het oude centrum gaan lopen. Hier zie je goed waarom Jaipur de roze stad genoemd wordt. Hier is een enorme bazaar, vele winkelstraten. Ook het City Palace en de Hawa Mahal waren van grote schoonheid. Verder nog Jantar Mantar bekeken, dit is een astrologische site, observatorium, waar men dmv allerlei bouwwerken / meetinstrumenten de stand en hoogte van de zon en planeten e.d. kan meten. Chris heeft nog wat zaken gedaan met een juwelier.

De laatste dag hier, heeft een autoriksja chauffeur, die zijn karretje vol had staan met Nederlandse leuzen, ons naar een guru gebracht. Hij vertelde ons vanalles over onszelf, met wat adviezen hier en daar over gezondheid en werk e.d. Verrassend, het klopte allemaal precies!
Eens kijken wat me met de adviezen kunnen....
Toen nog even snel naar Galta, Monkey Temple, voordat we met de bus verder gingen naar Delhi, weer een rit van ruim 7 uur.